torstai 4. kesäkuuta 2015

SUOMIMUODIN ANTOLOGIA



Siis MINÄ Oda (Ivanka)Tšupukka, jonka toinen nimi pitäisi olla FASHION. Edustin tänään itseäni Helsingin Designmuseossa. tukka poninhännällä (lue likaisena), lähes meikittömänä, armeijan ylijäämähousuissa, paidassa, joka oli ihan eri elokuvasta kuin muut vaatteeni, conseissa ja maihareissa. Paikalla oli kaikki suomimuodin silmäätekevät, vaatesuunnittelijat, valokuvaajat, trendipetterit, toimittajat ja stylistit parhaat yllänsä. Tilaisuus oli "Suomimuodin antologia" -näyttelyn avajaiset (antologia = kreikaksi kukkakimppu). Aamulla olin laittanut sängyn päälle asuni valmiiksi, kukalliset leveälahkeiset housut ja pieni keltainen pitsitoppi mutta kapinahenki otti vallan ja valitsin kukkakimpun asemasta rikkaruohon roolin.
Näyttelyyn oli poimittu valikoima suomalaisia muodin ja muotiteollisuuden ilmiöitä 1950-luvulta tähän päivään.
Näyttely jakaantuu yhdeksään teemaan: Murros, Talvi, Tasa-arvo, Folk, Nousukausi,
Globalisaatio, Insinööriajattelu, Millennium, Modernismi.
Plastic Ponyn luomukset naurattivat tietenkin eniten ja mielikuvissani palasin villille 80-luvulle.
Plastic Ponyn vaatteiden taustalla oli vankka filosofinen ajatus. Karnevalistinen pukeutuminen tuli olla sallittua kaikille. Vanhimmat Plastic Ponyn vaatteisiin pukeutujat olivatkin kultaisella kasarilla yli 70-vuotiaita.


Tänä päivänä Plastic Ponyn linjaa toteuttaa hurmaavasti Lady Gagankin fanittama suomalaissuunnittelija Daniel Palillo. Kyllä Palillon vaatteetkin nostivat hymyn huulilleni varsinkin kun tuttavapiirissäni on ihmisiä, jotka pukeutuvat päivittäin Pallilloon.
Aika ei ollut syönyt Kirsti Kasnion (syntynyt Jyväskylässä 10. marraskuuta 1937, kuoli 7. toukokuuta 2014.)  hienoa mustaa haalaria, jossa housunlahkeet olivat pliseerattu, haalari oli silkkiä ja kuului museon kokoelmiin. Kasnion asu olisi käyttökelpoinen vielä tänäkin päivänä.


Lustwearin edelleen muodikas päälystakki kuuluu myös niin sanottuun iättömään tyyliin. Takissa oli ovela päälystasku, joka toimitti laukun virkaa ja hienot elastiset tehostekuvioraidat hihoissa. Tekniikka millä elastinen painatus on toteutettu takin hihoihin on Hammin ja Maikun omaa keksintöä, Lustwear haki aikoinaan keksinnölleen kansainvälistä patenttia. (Kuva: Tiina Ventelä.)


Hanna Sarénin nahkasaappaat, hopeata ja kultaa "cowboy" -korolla olisivat myös kelvanneet vaatekaappiini. Aamu Song korealaissyntyinen, Suomessa asuva suunnittelija  oli valmistanut Marimekon kankaista hauskan korealaisen naisen kimonon olin kimonosta kahta mieltä se oli jollain tavalla tosi hieno mutta jollakin tavalla vaate sai minut ärsyyntymään, ehkä se johtui miljööstä ja ihmispaljoudesta. 
Suosittelen näyttelyä niille joita muoti ja ilmiöt kiinnostaa.



Itsestäni taas olen aivan varma, että tein lähtemättömän vaikutuksen lookillani näyttelyvieraisiin, jotka yrittävät kilvan arvailla, että olenko tullut uskoon, hulluksi vai ryhtynyt eko-hippi-viherpiipertäjäksi?

Ephemerals - Six Days A Week

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!