sunnuntai 8. helmikuuta 2015

BLACK ISLAND


Helsinki Noir on Simon Björklundin ja hänen vaimonsa Katrin omistama pieni indie -pelistudio, joka on perustettu pari vuotta sitten. Helsinki Noir keskittyy tarinallisiin seikkailupeleihin ja ensimmäinen visuaalisesti hieno peli "Black Island" julkaistaan tänä keväänä 2015.
Erikoiseksi pelin tekee se, että siinä on elokuvallisia osuuksia, jotka on toteuttanut Takauma.


Peli on Simon Björklundin lapsuuden haave, hän on koodannut pelin, joka on tuotettu minimaalisella budjetilla. Tuskin tällä porukalla on ollut vapaa-ajan ongelmia kun pelin tekoon on valjastettu koko lähipiiri.

En paljonkaan ymmärrä seikkailupeleistä vaikka ne ovat genrenä lähes yhtä vanhoja kuin kotitietokoneet. Ymmärrän kuitenkin tyylikkyyden päälle ja väittäisin, että tämä peli tulee edustamaan graafisten seikkailupelien kermaa. Peli ei sovi lapsille ja ikäraja tuleekin Fredden sanojen mukaan melko varmasti olemaan K-16, Apple määrittää viime kädessä ikärajat.

Pelin trailerissa esiintyy vanha tuttuni "Tupla-mies" Jonathan Hutchings, hullun tiedemiehen roolissa. Työtoverini ja ystäväni Nina Maria Mattila esittää naispääosaa. Hutchingsin kertojan ääni sopii täydellisesti tiheään ja pelottavaan tunnelmaan.

Simon on opetellut koodaamaan 13-vuotiaana vanhempiensa tietokoneella. Tietokoneharrastuksen myötä Simon aloitti tietotekniikan opiskelun ja perusti 16-vuotiaana isänsä avustuksella ensimmäisen IT-yrityksensä. Vuonna 2011 Simon Björklund perusti vaimonsa Katrin kanssa oppimispeliyrityksen 10monkeys, joka tekee matikkapelejä lapsille.

Simon kertoi, että tulevaisuudessa hän haluaa tehdä ns. hitaita pelejä, joissa on vahva tarina. Syy miksi hän pitää nimenomaan seikkailupeleistä on se, että hyvä peli vie pelaajan mennessään ihan toiseen maailmaan.

Nykyään tehdään yhä enemmän hyvin pinnallisia pelejä, joiden takaa ei löydy tarinaa ja joita pelataan vaan ajan kuluttamiseksi. Sanoisin, että meidän pelimme eivät ole sellaisia joita voi pelata bussimatkalla, vaan ne vaativat paneutumista. Pelimme eivät tästä syystä myöskään sovi kaikille, mutta se ei ole tarkoituskaan, toteaa Simon. Pelin koukuttavuuden määrää paljolti pienet yksityiskohdat, se että haastetta on sopivasti, ei liikaa tai liian vähän. Tämän optimoiminen ja testaaminen yleisöllä on iso osa pelin tekemistä. Testaamme peliä laajasti yleisöllä ennen julkaisua, jonka lisäksi käytämme erilaisten testauspalveluita. Helsnki Noir:issa teemme pelejä joista itse pidämme, uskon että se on paras lähtökohta hyvän pelin tekemiselle, vakuuttaa Simon.



Peli on 2D ja se on tehty Unity:llä, mutta siinä hyödynnetään myös tiettyjä 3D ominaisuuksia, kuten efektejä ja elementtejä. Grafiikka perustuu todellisiin valokuviin, joita on käsitelty rankasti. Kaikki paikat pelissä ovat siis oikeasti olemassa. Grafiikasta vastaa Fredrik Björklund.

Peliin ei näillä näkymin tulla lisäämään uutta sisältöä, mutta sen sijaan jatko-osan mahdollisuus on.
Black Island, ios ja android laitteille, App Storesta.
Katso pelin traileri ja ihastu!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!