torstai 3. lokakuuta 2013

KUUDEN SUKUPOLVEN NAISIA



Sain lahjaksi kirjan "Kuuden Sukupolven Naisia". Kirjailija Maila Ilona Tšupukka on göteborgilainen runoilija hän on syntynyt 1928, Värtsilässä. Aiemmin Maila on kirjoittanut runoja ja sanoittanut lauluja, mutta nyt hän halusi jättää jälkeläisilleen muistoksi elämänsä tarinan.
Kirja on kaksikielinen ja ruotsinnoksen teoksesta on tehnyt Mailan tytär Leena Haaranen.
Kirja käsittelee sota-aikaa ja sitä kuinka rankkaa evakon elämä oli. Maila oli vasta yhdentoista kun hän joutui jättämään rakkaan kotiseutunsa Karjalan ja lähtemään perheineen evakkotaipaleelle.
Kiinnostavin osa on kuitenkin kirjassa oleva rakkaustarina. Maila tapasi isäni Johannes Tšupukan, Smedjebackenin kansantalolla. Isäni haki Mailaa tanssimaan ja loppu on sitten historiaa.


Vihkitilaisuudessa isälläni oli ollut jalassaan upouudet bootsit ja niiden pohjissa oli komeillut punainen ale-lappu. Kenkien hintalapussa luki 49kr, ne olivat lahja morsiamelta.
Maila ei siis ole äitini vaan isäni toinen vaimo. Maila on Karjalan evakkoja, mikä sopisi paremmin hänen sukunimeksi kuin Tšupukka joka tarkoittaa karjalaista leivonnaista. Valitettavasti avioliitto jäi lyhyeksi kun isäni nukkui pois. Olen iloinen siitä, että isäni viimeiset vuodet olivat onnelliset. On myös aivan huikeata tuntea nainen, joka on 85 -vuotias ja jaksaa vielä keskittyä kirjoittamaan kirjaa.


Ihan pakko soittaa vielä postaukseni lopuksi Elvistä, koska hän oli faijani suuri suosikki. Isä osti minulle levysoittimen kun olin vielä ihan skidi ja mukana oli muutama levy joista yksi oli Elviksen "Its now or never." Kuuntelin levyn puhki. Olen hemmetin ylpeä, että olen isäni näköinen ja ah...varsinkin toi klyyvari, viimeistään siitä jo tietää kenen tyttö olen. Omistan tämän korvakarkin "Are You Lonesome Tonight" Mailalle ja Faijalleni.

Elvis Presley - Are You Lonesome Tonight


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!