lauantai 14. heinäkuuta 2012

SUZUKI INTRUDER


Minulla on ollut ilo ja kunnia testailla kuluvina vuosina moottoripyöriä "pelkääjän paikalla". Viime kesä jäi testiajelujen kohdalta heikoksi kun oikea käteni ei ollut kunnossa talvisen onnettomuuden jäljiltä. Nyt käsi pelaa ja olen ottamassa menetettyjä testikertoja takaisin.

Motoristi metsänreunassa.
Lähdimme miesystäväni kanssa viime keskiviikkona parin päivän retkelle moottoripyörällä. Menopelinä oli tällä kertaa japanilaisvalmisteinen Suzuki Intruder M1800R. Vannoutuneet HD-fanit kutsuvat japanilaista alkuperää olevia ajoneuvoja ”riisipusseiksi”, mutta motoristislangissa tätä Suzuki Intruderia kutsutaan Intruksi tai Intikaksi. Pidän  Intikkaa kovana kilpailijana Harley Davidsonille. Minulla sattuu olemaan nimittäin kokemus sellaisistakin Harleysta, että  en ole ollut täysin varma istuinko lainkaan moottoripyörän selässä sillä meno oli kuin traktorissa.

Pyörä on niin leveä, että ei edes kojelauta mahdu kokonaan kuvaan!
Kirsikanpunainen 380 kiloa painava amerikkalaistyylinen mutta japanilaistekniikalla varustettu Suzuki on todella massiivisen kokoinen. Suzukilla on todella hienostunut ulkonäkö se oikein houkuttelee ajamaan. Pyörän päällä oli reilusti tilaa kuskille sekä ”tarakkaharakalle.” Molemmille kyljille oli asennettu hienot nahkaiset matkatavaralaukut johon meidän matkakamppeet oli mahdutettu.

Pyörän moottoria oli viritetty ”lastuttamalla”. Lastuttamisella tarkoitetaan sitä, että vakiolastu (muistipiiri) otetaan pois ja tilalle vaihdetaan virityslastu, jossa on muokattu moottoriohjauksen parametrejä. Virityslastulla voidaan siis lisätä ajoneuvon suorituskykyä, vääntöä ja tehoa sekä vähentää polttoaineen kulutusta.

Kiinnitin myös huomiota pyörän erittäin leveään takarenkaaseen, sitäkin oli näköjään muutettu alkuperäisestä siten, että se oli muutaman sentin leveämpi. Mukulakivillä ajaminen ei ainakaan minun pikku pyrstööni tuntunut mukavalta joten veikkaan, että syy oli takarenkaan kumiseoksessa joka oli ehkä liian kovaa.

Leveä takaläski :)
Valitsimme ajoreitiksemme pieniä mutkateitä ja vaikka kaupunki customin henkeen eivät kuulu kovat kallistukset hämmästelin itsekseni kuinka ketterästi tämä yli kolmesataakiloinen pyörä selvisi serpentiinillä eikä edes se leveä takarengas haitannut kallistuksia vaikka niin mielessäni arvelin. Pyörä tuntui vakaalta ja luotettavalta toki pyörän ohjastajakin oli kokenut kuski ja sanat vakaa ja luotettava sopivat myös häneen. Kuopat tiessä saivat minut manaamaan iskunvaimentimien vaatimattomuutta vaikka matkanteko oli muuten mukavaa.  
Olen 155 senttimetriä pituudeltani ja siunasin pyörän jalkatappeja jotka oli sijoitettu yllättävän korkealle ne toimi meikäläiselle, pitempi jalkaselle ne pitäisi varmasti laskea alemmaksi.

Kohta sataa ja lujaa!
Olin myös todella kiitollinen pyörään asennetusta tuulilasista koska matkan ensimmäisenä päivänä oli todella kova tuuli ja välillä satoikin oikein kunnolla.
Märällä tiellä vastaan tulevat rekat roiskuttivat päällemme kuravedet eli mitä sade ei ehtinyt kastella niin siitä rekat pitivät huolen. Pleksi kuitenkin jonkun verran säästi meitä. Helsingistä ajelimme ensin Fiskarsiin ja jaloittelimme hetken Ruukin alueella ja kävimme nauttimassa kalliit ja huonot kahvit paikallisessa kesäravintolassa. Fiskarsista matka jatkui kohti Dragsfjädiä, Kasnäsin kylään. Kasnäsissä menopeli vaihtui veneeseen ja parin päivän lepuutteluun saaristossa. 

Tarakkaharakka tienhaarassa.
Paluumatkalla ajelimme Tammisaaren kautta kohti Inkoota. Poikkesimme ystäviemme mökille, mutta koska he eivät olleet kotona syötiin kostoksi niiden mansikkamaa tyhjäksi ja loikoiltiin upealla terassilla kupu täynnä. Kiitos vaan Kari ja Merja. Lepäiltyämme jatkoimme matkaa kohti Helsinkiä ja teimme matkanvarrella jopa pienen lossiajelunkin. Kilometrejä kertyi vajaat viisisataa. Voin vilpittömästi suositella tätä pyörää matka-ajoon
Tulen ilolla muistelemaan tätä pientä kesäloma seikkailuamme joka sattui osuvasti juuri lomani loppuun. Maanantaina alkaa taas arkinen aherrus.

Lopuksi pyörän tekniset tiedot, niille joita asia kiinnostaa:
Moottori:4-tahtinen, 2-sylinterinen, nestejäähdytteinen V-moottori
Sylinteritilavuus:1.783 cm³
Teho:92 kW 125 hv / 6.200 rpm
Vääntö:160 Nm / 3.200 rpm
Vaihteisto:5-portainen
Pituus:2.480 mm
Leveys:875 mm
Korkeus:1.130 mm
Istuinkorkeus:705 mm
Akseliväli:1.710 mm
Paino:347 kg
Polttoainesäiliö:19,5 L
Renkaat: edessä:130/70-18
Renkaat: takana:240/40-18
Jarrut: edessä:2 x 310 mm levy
Jarrut: takana:275 mm levy
Hinta: 18 690, 00 € , sisältää autoveron.

Iggy Pop - The Passenger

3 kommenttia:

  1. Miksi puhut jutussa C1800r:stä ja listaat ko pyörän tekniset tiedot vaikka kuvissasi on kuitenkin eri pyörä,M-mallinen Intruder?! Terveisin Tulppaani

    VastaaPoista
  2. Hienoa kerrontaa, enskaudeksi pyörä muuttui ja koneen tilavuus tippui, mutta onneksi vain vajaa 100kuutiota, eli ei kuitenkaan mistään kevyt moottoripyörästä ei vieläkään ole kyse....:)

    VastaaPoista
  3. Kiitos kommentistasi anonyymi, virheet on nyt korjattu jos löydät vielä lisää jotain huomauttamista niin anti tulla vaan. Muuten toivotan ilometrejä oman pyöräsi kanssa. :)

    VastaaPoista

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!