maanantai 30. tammikuuta 2012

PANKKI ON IHMISEN PARAS YSTÄVÄ




Kuva: Mr. Waxman

Joskus on pakko kirjoittaa ihan oikeata asiaakin, mutta luonteenlaadullani se on aina himppasen vaikeata.
Olin tänään tapaamassa henkilökohtaista pankkineuvojaani koska kolmen vuoden kiinteä korkojakso asuntolainastani oli päättymässä.

Olin tilanteessa missä en halunnut olla eli minun piti valita oikea korko asuntolainalleni tulevalle vuodelle.

Halusin valita mahdollisimman edullisen koron ja olin tullut siihen tulokseen kotona pyöritellessäni lyijykynää paperilla, että yhden kuukauden euriboriin sidottu laina tulisi kaikkein halvimmaksi.

Haittapuoli asiassa on se, että korko vaihtuu kerran kuukaudessa eli jos olisin sitonut lainan 12 kuukauden euriboriin korko tarkistettaisiin kerran vuodessa, mutta nyt maksettava summa vaihtuu joka kuukausi.
Korossa on myös riskinsä eli talouteni pitää kestää äkilliset koronnousut jos rahoitusmarkkinat muuttuu. Turvallisemmat valinnat olisivat olleet 3 kk , 6 kk tai 12 kk euribori, mutta yritänkin nyt tavoitella suurinta mahdollista taloudellista etua. Ahneella voi tietenkin olla paskainen loppu.

Olen säästänyt itselleni ns. korkokaton mitä pankki on yrittänyt kaupitella minulle innokkaasti. Hyöty on siinä, että säästetty raha jää minulle eikä pankille, mutta talouteni ei myöskään kaadu vaikka korko yllättäen nousisi koska säästöpossussani on rahaa yllättävien tilanteiden varalle.

Vaikka en ole mikään selvännäkijä niin terve maalaisjärkeni sanoo, että maailmantalous on tällä hetkellä sellaisessa jamassa, että korkotaso tulee pysymään toistaiseksi alhaisena. Luotan nyt sokeasti siihen ja uskon, että olen kartuttanut vuoden lopulla säästötiliäni 600€ ja se on kuulkaa paljon rahaa.

Ai niin, unohdin myös mainita, että koron muuttaminen maksaa, tällä kertaa piti pulittaa 140€ muutoskuluja eli se syö vähän mahdollista voittoani.
Muistikuvani mukaan kyllä alkuperäisessä sopimuksessani luki, että voin vaihtaa viitekorkoa kerran vuodessa ilmaiseksi. Täytyypä kaivaa sopimuspaperit esiin ja soittaa pankintädille.

Nyt pitäisi vielä opetella lukemaan Taloussanomien Euribor 360 taulukkoa. Toistaiseksi en tajua siitä mitään.

Hooverphonic - Mad About You

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!