sunnuntai 13. marraskuuta 2011

VALOKUVAUSKURSSI


Tänään osallistuin elämäni ensimmäiselle valokuvauksen alkeiskurisille. Kursitus tapahtui Magiton studiolla, Suvilahdessa.
Opettajana oli valokuvaaja Ossi Kajas joka opasti kamerankäyttöä niin selkeäsanaisesti, että jopa minulle meni oppi perille.

Testikuva opettajasta
Kurssilla käydään läpi manuaaliset säädöt eli aukko ja aika sekä ASA luvun ja objektiivin merkitys. Lisäksi sommittelua, kuvakulmaa, valaistusta teoriassa ja käytännön kuvausharjoituksin. Kotitehtäviä ja kuvien katselua. Harjoitellaan malin kuvaamista sekä mallina olemista.

Ryhmä oli mukavan kokoinen, kolme innokasta naista ja kolme komeaa miestä. Pieni ryhmäkoko mahdollistaa mielestäni parempia oppimistuloksia ja opettaja ehti paneutua meidän jokaisen henkilökohtaiseen ongelmaan.

Lainasin ystävältäni kurssin ajaksi Canonin EOS 1000D digitaalisen järjestelmäkameran.
Minulla ei ole hajuakaan miten kamera toimii joten halusin oppia perusasiat kuvauksesta ja miten käytän kameraa oikein.
Omistan digipokkarikameran ja opettaja ehdotti, että ottaisin sen ensi sunnuntain tunneille mukaan jotta oppisin myös käyttämään sitä.

Testikuva studion ikkunasta
Haluan nimenomaan oppia säätämään käsin kameraa enkä käyttää pelkästään automaattikuvaustilaa. En ole kovinkaan tyytyväinen kuviin mitä olen napsinut digipokkarillani.

Testikuva studion ikkunasta
Tänään opin säätämään aukon kokoa. Aukon koko kertoo kuinka suuri on se aukon koko, joka päästää valoa kameran kennolle. Eli mitä suurempi aukko on sitä enemmän se päästää valoa läpi.
Studiolla oli aika hämärää ja minua harmitti kun en pystynyt säätämään oman kamerani aukkoa suuremmaksi kuin 3.5.
Vieressäni istui tyttö jolla oli sellainen kamera missä aukon sai tosi suureksi peräti 1.4 olin kade.


Testikuva minusta, Nick Dildo :)
En  nyt kuitenkaan tässä vaiheessa ala hommaamaan uusia objektiiveja jotka parhaimmassa tapauksessa maksavat enemmän kuin tämä kamera. Niin se kuitenkin näkyy olevan hommassa kuin hommassa, että nälkä kasvaa syödessä.
Ekan kurssin jälkeen jo huomaan tarvitsevani yhtä ja toista, kuinkahan tässä käy kun kurssi loppuu?

Testikuva eri aukoilla
Opin myös säätämään valotusaikaa ja kameran herkkyyttä.
Oli mukavaa oppia kuinka kuva muuttui vaihtelemalla säätöjä.
Huomasin myös kuinka aukko vaikutti syväterävyyteen, pienemmällä aukolla kuvasta tuli terävämpi pitemmällä matkalla, suurella aukolla sain taas kuvattavan kohteen taustan tai etualan sumentumaan.
Opin myös käyttämään kameran valotusmittaria!

Testikuva eri aukoilla
Kyllä on jo pro-olo ja ensi sunnuntaina taas lisää oppimaan.

Ndidi O - The Whisper

2 kommenttia:

  1. Hommaa 50mm. 1.8. Edullinen, hyvä ja valovoimainen linssi.

    http://www.rajalacamera.fi/canon-ef-50-1.8-ii-/132514A011/dp?openGroup=439

    VastaaPoista
  2. Jaahas, kiitti vinkistä :) Kursilla mulla oli lainakamera.

    VastaaPoista

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!