keskiviikko 30. marraskuuta 2011

UIMAAN MUORI



"Uimaan Muori" Kuva lainattu Tuukka Uosukaisen luvalla osoitteesta:  Pruse Sarjakuvablogit
Kuulin tänään mieluisan kohteliaisuuden kantakahvilassani. Ystäväni Jari totesi, että olen jotenkin erilainen ja ryhtikin on ylväämpi niinpä hän kysyi: ”Mitä on tapahtunut?”
 Kerroin että elämäni sulostuttaja hullutti minut vesijuoksuun ja siinä sattui kerrankin kohdalle laji joka tuntui heti omalta. Luontaisen ujouteni voittamiseen meni tovi kun en ollut julkisesti esiintynyt uimapuvussa n. 38 ikävuoden jälkeen. Olen myös aina jostain syystä inhonnut uimahalleja.


Oikea käteni leikattiin n. 10 kuukautta sitten olkaluun murruttua kaatuessani, talviliukkaalla kadulla.
Olkavamma on parantunut tosi hitaasti mutta onneksi varmasti.


Vesijuoksu on selvästi tervehdyttänyt kättäni ja lisännyt lihasvoimaa.
Vesijuoksussa ei tarvitse osata vaikeita uintitekniikoita, vesijuokseminen on helppoa.
Tämä on mukava harrastus esim. kaverin kanssa koska altaan ympäri matkaa tehdessä voi samalla jutella kuulumisia.
 Vesijuoksuvälineiksi riittää mainiosti uimapuku ja vesivyö. Totta kai tässäkin lajissa voi alkaa hifistelemään.
Vesijuoksuvyö
Vesijuoksussa edetään vedessä pystyasennossa juoksuliikkeitä tehden.

Uimahallivedessä lämpöenergiakulutuksemme on 40 % suurempi kuin kuivalla maalla vaikka emme tekisi yhtään mitään.
Mikäli  liikumme altaassa tehokkaasti, esim. vesijuosten, jolloin vesi vastustaa pystyasennossa etenemistä laajalla pinta-alalla, liike-energiakulutus lisää kaloriemme polttoa huimasti.


Kerrallaan kannatta juosta ainakin 30 minuuttia, kultsini varmasti haluaisi että juoksisin 60 minsaa. En kuitenkaan halua harrastuksesta mitään pakkopullaa vaan aloittelen kevyesti ja lisään tehoja pikkuhiljaa.
Olen nyt jo hiukan nopeuttanut tempoa ja sillä saan vaihtelua harjoituksiin.
Vesijuoksuun voi toki hommata lisätehoa vastusvälineillä.
Vesijuoksuhanskat
Saatavana on ainakin käsi- ja niskavastusvälineitä.
Olen huomannut, että useat vesijuoksijat Mäkelänrinteen Uintikeskuksessa käyttävät vesihanskoja ja jaloissa omituisia, sämpylännäköisiä kenkiä.
Vesijuoksukengät
Vesijuoksu polttaa rasvaa ja kiinteyttää tehokkaasti.
Tunnissa kuluu n. 801 kilokaloria ja minulla onkin aina hevosennälkä kun lopetan.

Ainut ongelmani on rajut ja usein toistuvat suonenvetokohtaukset. Olen yrittänyt pitää neste- ja suolatasapainosta huolta ja nappaillut magnesiumvalmisteita aamuin, illoin.
Mistään ei tunnu olevan hyötyä. Lääkärini kertoi, että suonenvetoja ilmenee yleensä 50 ikävuoden jälkeen ja ne kuulema lisääntyvät iän mukana, tavallisesti ne vaivaavat öisin mutta myös silloin kun lihaksia rasitetaan tavallista enemmän kuten vesijuoksussa. Kylmä vesi voi myös aiheuttaa suonenvedon vaikka minusta uimahallin vesi on ehkä liiankin lämmintä.
Pyrin käymään vähintään kolme kertaa viikossa vesijuoksussa. Kävelen uimahalliin ja matkaa kertyy tunnin verran suuntaansa.
Olen todella ylpeä itsestäni.

Nick Drake – Day is Done

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!