perjantai 22. heinäkuuta 2011

CADILLAC CLUB COUBE 1946

Kuva: Minttu Vesala
Blogiani pitäisi päivittää joka, päivä elämäni on niin tapahtumarikasta. Jos haluan, että minulle ei tapahdu mitään pyrin olemaan neljän seinän sisälle, edes sadan metrin päähän ruokakauppaan ei kannata mennä.

Ystäväni Mikon kanssa uhmattiin kuitenkin tänään kohtaloa ja lähdettiin 12.00 korvilla maisemia katsomaan. Kierros aloitettiin Popotista, suosikkikaupastani. Sain käydä hädän tullen Popotin poikien WC:ssä pissillä joten kiitokseksi pesin eriön, (kyllähän pojat tiedetään, ei ne pönttöjä pese). Popotista, Fredan torille kahveille, siellä seuraamme tuli hento tyttö joka kertoi olevansa maataloustyöntekijä.
Nuori karjakko oli juuri oppinut tekemään piikkilanka-aitaa. Jösses!?!

Rupattelutuokion jälkeen matkamme jatkui Kaivariin. Kaivarissa odotti palkinto vessan pesusta. Minttu oli ulkoiluttamassa hoitokoiraansa ja odotti ystäväänsä Håkkea, joka oli tulossa rantaan vasta hankitulla Cadillacillaan.

Yes, Yes, Yes!

Saman tien meni pasmat sekaisin koska tiesin, että nyt tulee Amerikan-herkkua!
Mattolaiturin viereen oli parkkeerattu vuoden 1946, kaksiovinen, viistoperäinen Cadillac.
Tuijotin autoa ihan typertyneenä ja ihailin haltioituneena tätä mattamustaa Art Deco-helmeä.
Auto oli puhtaan tyylikäs, ei ylimääräisiä koristeita, eikä liikaa designattu.

Kuva: Minttu Vesala
Club Coube on mielestäni erityisen tyylikäs auto, jossa on matala kattolinja ja sivu- ja takaikkunat seuraavat kauniisti katon virtaviivaisuutta.
Huomioni kiinnittyi myös erikoisen pieniin pölykapseleihin, kunnes tajusin, että ei siinä tainnut pölykapseleita ollakaan. (silmälasit unohtui kotiin) Luotimaiset etu- ja takaloskasuojat miellyttivät myös. Sivusta näkyi puuttuvan kromiosia mutta se näyttää ihan hauskalta, koska uteliaille voi  kertoa tyhjien kolojen olevan vaikka luodinreikiä.
Sisältä auto oli ihan paskassa kunnossa mutta vaihdekepissä oli nuppina hauska arpanoppa. Cadi on bensiinikäyttöinen ja takavetoinen sekä automaattivaihteinen.

Tämä malli on valmistettu juuri kun toinen maailmansota päättyi ja Pearl Harborin viimeinen M-24 tankki oli rullattu pois ja Detroitin, Cadillacin kokoonpanolinjalta. 24. Elokuuta 1945 aloitettiin Cadillacin tuotanto ja ensimmäinen vuoden 1946 malli valmistui lokakuun 7:s vuonna 1945.

Cadillac Club Coube näkeminen Suomessa on varsin harvinaista. Håkken menopeli on ostettu Meksikosta. V8-moottorin hillitty mutta voimaa kumpuava ääni sai tämän tytön hiljaiseksi. Melkein teki mieli kiljaista, että: ”Paina nyt hyvä mies sitä kaasupoljinta vähän reilummin.”
Auton tekniset tiedot olisi kiva tähän laittaa mutta valitettavasti niitä ei ole mutta jos saan ne joskus omistajalta haltuun voin päivittää blogini.

Kuva: Minttu Vesala
Koska olen nuoruudessani ollut auton varaosakauppias huolestuin heti mistä tähän menopeliin saa osia mutta nou hätä, tässä on heti yksi osoite komealle auton omistajalle:
Cadillacparts

Johnny Cash - One Piece At a Time

3 kommenttia:

  1. Tässä olisi juttuun hieman parempi biisivalinta: http://www.youtube.com/watch?v=dxLJkphanN4

    VastaaPoista
  2. Biisi muutettu, Juden toivomuksesta :)

    VastaaPoista
  3. SUPEEEER! mä vien sut ajelulle heti kun mä saan ton käkkylän kulkee 15 min pitempää keittämättä....

    VastaaPoista

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!