sunnuntai 2. toukokuuta 2010

ATEENA (liikenne)




Kreikka on taloudellisesti niin pahassa jamassa, että päätin käyttää vähäiset euroni viettämällä talvilomani Ateenassa.
Tuskin kuluneiden lomaviikkojen aikana pystyin Kreikan taloudellista tilannetta pelastamaan mutta ainakin yritin.
Timo Soinin mielestä Suomen mahdollista tukipakettia vastaan olisi saatava vähintään Rodoksen saari pantiksi.
Sehän olisi hyvä valinta, siellä kaikki kauppiaat puhuvat jo valmiiksi suomea.
Ateenassa ei kyllä suomella pärjää, eikä monilla muillakaan taidoilla mitä olen kotomaassani oppinut.
Esim. liikennevalot eivät tarkoita mitään. Paloi suojatien kohdalla punainen tai vihreä valo ihan sama, kadun ylittäminen oli aina yhtä riskaapelia ja vaati välillä jalankulkijalta silmät myös selkäpuolelle.
Ateenassa on tapana ajaa päin vaihtuvia valoja ja kaikki ajoneuvot harrastavat kiilailua liikenteessä.
Usein liikennepoliisi olikin lisävahvistuksena ohjaamassa liikennettä kun valoista ei välitetä tuon taivaallista.
Nopeusrajoituksista ei myöskään piitata.
Kreikassa on voimassa moottoripyörillä ja skoottereilla ajaessa kypäräpakko mutta sitäkin sääntöä näköjään vain harvat noudattivat.
Tyypillinen motoristi kuljetti kypärää kädessään ja saattoi ajaessaan puhua jopa puhelimeen.
Ruuhkia on yritetty helpottaa yksisuuntaisilla kaduilla mutta totesin, että siitäkin on jalankulkijalle enemmän haittaa kun hyötyä, koska mopoilijat ja jopa autoilijat ajoivat väärään suuntaan halutessaan.

Ateenan keskustassa on myös käytössä järjestelmä joka rekisterinumeron mukaan sallii ajamisen tiettynä päivinä.
Esim. jos rekisterinumero päättyy parittomaan  numeroon, saa ajaa vain parittomina päivinä keskustan alueella.
Rajoitus koskee vain arkipäiviä ja ajoittuu aamu kahdeksan ja ilta seitsemän väliselle ajalle.
Ateenan keskusta on rakennettu hyvin ahtaaksi ja jalkakäytävät ovat naurettavan kapeita. Ihmettelin usein miten keskustassa pärjää lastenvaunujen ja rullatuolien kanssa? Jalkakäytävien pinnat ovat myös epätasaisia ja liukkaita. Sateella kannattaa olla varovainen. Joissakin kohdin jalkakäytäviä ei yksinkertaisesti ole  ja on pakko kävellä tien sivussa, jolloin olet helppo saalis moottoriajoneuvon kuljettajalle.
Keskustan pienuus takaa kuitenkin sen, että jalan liikkumalla olet yleensä nopeimmin perillä kuin omalla autolla ja parkkipaikan löytäminen on varmasti autoilijan painajainen.
Suosituin automalli näkyi olevan pieni ja ketterä Smart, joka mahtui yllättäviin koloihin.
Metro on ehkä paras tapa liikkua Ateenassa mutta kokemuksesta voin sanoa, että matkan teko joillakin linjoilla oli vähintään kummallista. Kesken matkaa joutui vaihtamaan bussiin ja sitten taas metroon tai vaikkapa junaan, silti reitti oli merkitty metrolinjaksi.
Metrolla, bussilla ja taksilla ajaminen on halpaa tosin takseista sanottiin, että taksit eivät mielellään ajaneet aivan lyhyitä tai hyvin pitkiä matkoja ja siitä meillä riitti matkakumppanini kanssa hauskaa kun mietimme minne taksilla oikein voi ajaa?
Liikennemerkit ovat enimmäkseen yleiseurooppalaisia kuvia mutta ongelmat alkavat vasta sitten kun vastaan tulee kreikan tai latinan kielellä kirjoitettuja merkkejä. Lukijalle tuskin selviää mitä tarkoittaa esim. ΔΙΑΒΑΣΙΣΠΕΖΩΝ?  (Suojatie)
Eksyminen Ateenassa on myös hyvin helppoa, koska paikan nimet voidaan kirjoittaa monella eri tavalla.
Matkustimme metrolla mm. Pireukseen josta näin matkan aikana useampia kirjoitusasuja kuten: "Peiraias tai Πειραιας ja Πειραιευς."
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Laitan vielä loppukevennykseksi otteen Susanna Sievisen blogista, http://www.susannasievinen.com
"Masennus -ja itsemurhatilastot kertovat omaa karua totuuttaan joka vuosi. Kaikki on kuitenkin suhteellista. Jos täällä Krekuissa kuolee 10hlöä/100 vuodessa liikenneonnettomuuksissa, voi jokainen peruskoulumatikallaan laskea, kuinka monta henkeä menetämme vuosittain Suomessa mielialasairauksiin. Tässä Ateenan kylässä asustelee pauttiarallaa kuus miljoonaa ihmistä. Ja kai me nyt tiedetään, meidän oma väkiluku (miinus urkkipakolaiset) koko Suomen maassa? Matikkaa. Peruskoulumatikkaa."
Tulkkaan vähän lukijoille:
Krekuissa = KREIKASSA
Pauttiarallaa = Noin
Mä rakastan tätä Susannan juttua. Luen sen aina aika ajoin uudestaan, joka kerta tulen kirjoituksesta yhtä hyvälle tuulelle. Susanna on sittemmin hävittänyt tämän hauskan bloginsa, mikä on mielestäni hirveä sääli.

1 kommentti:

  1. Jos Ateenassa ketään ei liikennevalot kiinnosta, siellä kuitenkin on liikennevalot. Tulee nyt mieleen vaikka Egyptin Hurghara, siellä ei ole edes liikennemerkkejä saati valoja. Ja jalankulkija on alempi olento, jonka päälle kaikki yrittää ajaa. Luulisin et tapetusta jalankulkijasta saa jokun bonuksen?
    T.Esa

    VastaaPoista

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!