torstai 27. elokuuta 2009

MOTO GUZZI 750


Vielä on kesää jäljellä, joten moottoripyöräilijöiden deittailu jatkuu ja saan uusia kokemuksia, sekä miehistä, että pyöristä.

Kuluvan viikon maanantaina testivuorossa oli italialainen moottoripyörä. Moto-Guzzin, Nevada Classic 750. ( + suomalainen Matti.)

En pysty sanomaan kummasta tässä pyörämallissa on kysymys, matkapyörästä vai customista.

Ehkä tämä Moto-Guzzin malli on joustavasti molempia?

Opin taas uuden asian moottoripyöräilystä. 

Rautaperseen lisäksi, tarvitaan myös lämpimiä vaatteita ajelulle. Varsinkin tähän aikaan vuodesta, kun päivällä tarkenee vähemmissä, mutta illat ovat kylmiä.

Heti kun aurinko on laskenut alkaa vilu hiipimään kostean, kalseana iholle.

Kuljettajalla oli goretex puku, mutta omani osoittautui aika sopimattomaksi iltalenkkiin. Nahkatakki, huppari, farkkuyhdistelmällä ei pitkälle potkita, kun iso valo taivaalla sammuu.

Deittini, Matti oli kuitenkin kohteliaasti varannut minulle lisävaatetusta ja ne tulivat tarpeeseen. Matti oli ostanut minulle jopa käsineet, vaikka minulla oli omat lampaannahkaiset mukana. Matin hommaamat olivat kuitenkin järkevämmät, omani muistuttivat lähinnä iltapukuun kuuluvia asusteita.

Kauheasti ihmettelin ajokkiamme, että onpa kumma moottoripyörä, kun ei ole ketjuja ollenkaan? ( Olen HD-tyttö)

Omistaja kertoi, että pyörä on kardaanivetoinen. Prätkän tavaramerkki on pitkittäin runkoon sijoitettu, V2-moottori.

Kuljettajani kertoi, että, Moto Guzzi säästää kuluja asentamalla samanlaista V2-moottoria useampiin malleihin. Moottorihan se on pyörän sydän ja ilmeisesti tämä V2 on hyvä sykkeeltään.

Vuoden 2006, vuosimallissa on myös sähköinen ruiskutus järjestelmä.

Ulkonäöltään pyörä edustaa ajatonta klassikkoa ja pinnapyörät olivat mielestäni erityisen kauniit.

Ajelimme mutkateitä kohti Fiskarsia, minne emme kuitenkaan koskaan löytäneet.

Tiet oli huonosti merkittyjä ja emme ilmeisesti osanneet lukea ihan tavallista tiekarttaa.

Navigaattori olisi poikaa, kun lähtee ajelemaan tuntemattomia reittejä.

Täytyy sanoa, että Spaghetti-pyörä oli parhaimmillaan juuri sellaisilla ajo-osuuksilla, kuin kiemurainen Kuninkaantie, vanha postireitti, jota 1300-luvulla kulkivat kuninkaat ja heidän kuriirinsa.

Nykyään siellä ratsastavat motoristit, nahkahaarniskoissaan, hakemassa jännitystä elämäänsä.

Luonnehtisin Moto Guzzia kevyeksi, ketteräksi ja nopeaksi. (kuivapaino n. 184 kg)

Minusta tämä pyörä sopisi hyvin näistä kolmesta syystä myös naiskuskille. Istuimet ovat  minulle sopivalla korkeudella, samoin jalkatapit.

Pyörä on kuitenkin ihan varmasti rakennettu suurille vantterille miehille, eikä tällaisille kääpiöille, vaikka ergonomia olikin minulle toimiva.

Takana istujalla oli makoisat oltavat, koska penkki oli hyvin muotoiltu ja pehmeä. Selän takana oli pieni noja, jonka kuljettaja oli pehmustanut, että se ei tuntuisi epämiellyttävältä. Välillä unohdin, että istuin moottoripyörän kyydissä. Meno oli yhtä tasaista kuin olisi istunut avo-autossa. Nevadassa on kunnon iskunvaimentimet.

Matkalla tuli vastaan kundi, joka oli pukeutunut iloisen kirjavaan tiukkaan nahkapukuun ja ajeli kaarteessa vastaan polvi melkein maata nuollen..... Olen aina ihmetellyt kahvila ”Mutterilla” tätä värikästä nahkahaalari jengiä, joilla on puvun sellassä ”tuulen halkojat” ja  polvissa puurolautasen kokoiset  ”syndit.” Nyt en enää ihmettele tätä ”suojapukua", kun näin miten papukaijapuvussa kaarteet ajetaan.

Neljän tunnin kruisailun jälkeen menimme Ursulaan iltakahville ja kun ohitimme ”Mutterin” n. 21.50 huomasin, että ”monivärilurit” olivat kokoontuneet  joukkona kahvilan terassille. Loin kaihoisan silmäyksen ”kyykkypyöriin” koska sellainen on vielä testaamatta, mutta seuraavat treffit minulla on miehen kanssa, jolla on oma lentokone. Repikää siitä!

Hauskaa viikonloppua ja kiitos Matille!


5 kommenttia:

  1. Moi ...taas

    Tuossa Motocuzzissa on varmaan molempia matka/custom ainekset.
    Vetohan ollut huoltovapaalla kardaalilla niin kauan , kuin minä muistan .

    Ja se V-2 moottori on kyllä poikkittain !!

    Eikös HD:ssä ole yleensä hammashihna veto ?

    Kysyy nimim. epätietoinen >;)

    VastaaPoista
  2. Onko ihan totta poikittain? Miksi mä sitten olen kirjoittanut, että pitkittäin? Pitäisköhän virhe korjata? Nääääää....se on niin naisellista kun on vähän virheitä tälläisissä jutuissa. Miehet voi päteä ja neuvoa. Se on miesten tehtävä :D

    VastaaPoista
  3. Tekniikan Maailma sano näin: "3. huhtikuu 2009 ... Moto Guzzin tavaramerkki on pitkittäin runkoon sijoitettu V2-moottori."

    Wikipedia:
    "Moto Guzzi on italialainen moottoripyörien valmistaja. Yritys perustettiin vuonna 1921, ja se sijaitsee Pohjois-Italiassa, Mandello del Lariossa. Moto Guzzille on tyypillistä kardaaniveto ja suuritilavuuksinen 90° V2-moottori, joka on sijoitettu pitkittäin runkoon."

    www.motopalsta.com: "90-asteen ilmajäähdytteinen V2-moottori on tuttua Moto Guzzia. ... ja koteloitu pitkittäin, jolloin muhkea pakoputkisto on mahdutettu toiselle puolelle. ..."

    gruppoguzzi.com: "Guzzin V2-moottori on kyllä pitkittäin, siis kampiakselin suunnan mukaisesti ..."


    Tässä muutamia poimintoja asiasta, eli miten päin tämä moottori nyt oikein on?

    Olisikohan tämä maku kysymys toiselle poikittain on pitkittäin jne :D

    VastaaPoista
  4. Ehkä olet oikeassa jos kampiakselin mukaan tulkitaan , mites sylinterit :?
    ee.. männät potkii sitten v...mäisesti poikkiteloin . >:)

    VastaaPoista