lauantai 2. toukokuuta 2009

KYPÄRÄPAKKO


Espanjalainen suunnittelija Rodrigo Canedo on suunnitellut moottoripyöräilijöille todella upean, "Gladiator" kypärän.

Mallia on otettu antiikin Rooman gladiaattoreista.


Ilmanvaihto ainakin pelaa tässä mallissa. Ei tule kesällä hiki.

Kypärän etupaneeli on rakennettu kiinteäksi aurinkolasiksi. Lasit näyttävät olevan liukuvärjätty siten, että yläosa on tummempi kuin alaosa.

Hyvä oivallus. 

Yleensä oma ongelmani on, että mitkään lasini eivät mahdu standardi kypärän sisään. Ohimoiden verenkierto pysähtyy jo ensi kilometreillä. 

Tämä malli soveltuu mielestäni vain rantabulevardilla kruisailemiseen, koska kypärä ei suojaa

korvia, eikä hengitysteiden aluetta. Näen myös leukasuojan uupumisen suurena puutteena.


Pitkän matkan ajoilla esim. Andalusian vuoristossa, gladiaattorin kypärä ei ole ehkä paras ratkaisu.

Kunnon kypärä suojaa motoristin korvia viimalta ja tuulikohinalta. Sateen sattuessa tästä mallista ei ole liioin iloa.

Viime reisulla Espanjassa jouduimme myös ampiaislauman hyökkäyksen kohteeksi. Kuinkahan olisi käynyt ko. mallin kanssa? Avokypärä ei suojaa myöskään pölyltä ja tuulelta, jotka voivat aiheuttaa vaurioita kasvoihin.


Kypärää on suunniteltu vain kolmea eri kokoa, mutta sitä voi säätää päänuppinsa mukaan. Säätö tapahtuu kypärään asennettujen kumiliittimien avulla. 

Tämä kypärä on loistava esimerkki modernista estetiikasta.

Kaupalliseen levitykseen kypärä ei ole vielä ehtinyt, (tietääkseni), joten en pysty kertomaan hintaa, enkä saatavuutta.


Mistään ei myöskään selviä "Gladiator" kypärän valmistusmateriaali. Olettaisin, että se on valmistettu lasikuidusta.

(Kuitumateriaalina voidaan käyttää myös hiilikuitua sekä lasi- ja hiilikuidun yhdistelmiä, jotka ovat pelkkää lasikuitua lujempia ja kevyempiä.)


Odottelen testituloksia, Rodrigo Canedon, kypärästä. Canedo luultavasti tuntee standardit ja ymmärtää, että kypärä on tarkoitus säästää motoristia kohtalokkailta vammoilta. 

Olisihan se ikävää, että tämä hieno kypärä olisi hengenvaarallinen käyttäjälleen.


(Moottoripyöräkypärille on kehitetty useita standardeja ja EU:n alueella tulee kypärien täyttää EN 22.05-standardin vaatimukset, mutta muitakin standardeja on olemassa.EU:n standardi keskittyy iskun vaimennukseen.)







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Yksilöllistä huomiota Tšupukalle voit jakaa täällä!